“Usvojite tempo prirode: njezina je tajna strpljenje.”
“Usvojite tempo prirode: njezina je tajna strpljenje.”
(Ralph Waldo Emerson)
– „Volim svoje dijete jer je – moje/kreativno/empatično/pametno/nestašno/humoristično/…“.
– „Volim svoje roditelje jer su moji roditelji“.
Kod djece je puno duži proces imenovanja onoga što osjećaju, a još duži je proces prepoznavanja zašto nešto osjećaju, jer mnoga svoja emocionalna stanja tek spoznaju, a kroz ista se tek i uče adekvatnosti izražavanja. Isto vrijedi i za ugodne i neugodne doživljaje vlastitih emocija. Nismo ni mi, odrasliji, uvijek jasnih uvida u vlastita stanja, zato i tražimo tuđa mišljenja i usmjeravanja kao oblike podrške u nošenju s emocijama. Djeca često dolaze ni ne znajući što ih točno opterećuje/zašto nekome ili nečemu teže pa su razgovori s djecom nerijetko izazovni jer im se treba planski pristupati. S druge strane, djeca rjeđe iskazuju otpor prema imenovanju njihovih emocija i potreba u odnosu na odrasle. Dapače, ona ostavljaju dojam da osjećaju olakšanje („Da! Tako se osjećam!“). Odrasli se nerijetko brane od emocija, doživljavajući iste kao osobne slabosti i u situacijama kada im drugi ukazuju na preplavljenost emocijama iste negiraju ili uzrok pripisuju vanjskim okolnostima. Čak i u situacijama „lijepih“, ugodnih emocija (poput uvodno navedenog primjera) odrasli imaju tendenciju objašnjavanja. Djeca vole ili ne vole. Stoga, dragi roditelji, prisjetite se stare izreke „Strpljen – spašen“ u situacijama u kojim detektivski pristupate uočenim promjenama ponašanja vlastite djece. U nestrpljenju sugeriramo odgovore kroz postavljena pitanja („Je li te u školi netko naljutio?“) na koja djeca većinom pasivno potvrdno odgovaraju (da – osjećam ljutnju i da – moglo bi biti zbog toga što je učiteljica dala previše domaće zadaće… a možda osjećaju ljutnju zbog dubokog dojma da je roditelj prečesto na poslu). Mnogi roditelji ukazuju na vlastite razvijene vještine objašnjavanja i propitkivanja (djeca ih prevode kao „cjepidlačenje“/“smaranje“) kao na dobre alate komuniciranja s djecom. Imajući na umu da djeca osjećaju olakšanje uslijed imenovanja emocije, a ujedno nemaju velik kapacitet aktivnog slušanja govornika, jasne uvide u vlastita stanja niti dovoljno razvijen riječnik, trebamo biti svjesni postojanja rizika da ćemo nestrpljivim djelovanjem na doživljaj postojanja dječjeg problema (rješavamo sad i odmah) „izmisliti“ novi problem kojim ćemo skrenuti fokus sa osnovnog, koji „gurnut pod tepih“ i dalje prijeti emocionalnoj dobrobiti djeteta.
“Ako si strpljiv u jednom momentu ljutnje, izbjeći ćeš sto dana tuge.”
Uz pozdrav kineskom poslovicom,
Vaš Centar Luka Ritz